Denizli 19°C
İsmet   ARSLAN

BALKAN TURU ANILARIM VE GEZİ NOTLARIM:

5.Bölüm ARA/SI İsmet ARSLAN

27 Temmuz 2018 Saat; (12,15) civarında buradan otobüsümüze binerek yola çıktık. Mostar köprüsünün (1991) yılında yapılan savaş sırasında Sırplar tarafından bombalanarak yıkılış görüntülerini otobüs’te rehberimiz bizlere anlattı ve gösterdi. Mostar köprüsü bilindiği üzere Osmanlı İmparatorluğu zamanında yapılmış bir köprüdür. Yoğoslavya eski Devler Başkanı Mareşal TİTO’nun torunları halen şu anda Bosna Hersek Cumhuriyetinde sade bir vatandaş olarak yaşıyorlarmış. Bildiğiniz gibi; Mareşal TİTO bir dünya lideridir. (1970) yıllarda bağlantısız ülkelerin lideridir. (1970) yıllar (NATO ve VARŞOVA) PAKTI ile dünya iki kutba ayrılmış zamandır.

3.ncü dünyacılar olarak YOĞOSLAVYA Bağlantısız ülkelerin Lideri idi. 2.nci Dünya savaşında HİTLER’in en büyük hedefi BOSNA-HERSEK CUMHURİYETİNİ ele geçirmekmiş. 2.nci Dünya Savaşında da (MOSTAR) köprüsü atılan bombalarla yıkılmıştır. Bu olay sonrasında (TİTO) Hitlerin Almanya dan yüklediği silahları önlemek için, (BOSNAYI) bombalatmamak için, Halkı öldürmemesi için (TİTO) Bosna Hersek’te meşhur (NERETVA) köprüsünü yıktırarak ALMAN silahlarının ve bombalarının Bosna’ya girmesini önlemiştir. Değerli okuyucular; (NERETVA KÖPRÜSÜ) hala yıkılmış olarak yerinde durmaktadır. Rehberimiz bu köprü’yü bizlere göstere göstere yerinde anlattı. 27 Temmuz 2018 saat; (18,00) civarında bu yerden yolumuza devam ettik, hatta yol üzerinde bulunan bir yerde mola vererek, bir lokantada (kuzu çevirmesi) olan yerde her bir kişi (11) Euro vererek kuzu çevirmesi ve bira içtik. Daha sonra Bosna Hersek Cumhuriyetinin Başkenti Saray BOSNA’ya doğru yola devam ettik, yolumuz uzun sürdü Saat;(23,00) sıralarında Saray Bosna’da otelimiz olan (HOLLWOOD) otelimize yerleştik. Gece saat (24 ile 02) arası Saray Bosna şehir içinde şehir turu yaptık.

28 Temmuz 2018 sabah otelimizde kahvaltının ardından tekrar yolumuza ve gezimize devam ettik. İlk önce Saray Bosna’da şehir turu yaptık. Kuyumcular çarşısını, Mehmet PAŞA camisini, Eski Hamamları, Müslüm bey konağını ziyaret ettik. Saray Bosna’yı gezmek için Saat; (06) kalktık. Kahvaltımızın ardından Saray Bosna içinde Panoramik gezimize başladık. Osmanlı İmparatorluğu’nun yıllarca yönettiği Bosna-Hersek Cumhuriyeti’nin Başkenti Saray-Bosna’yı doya doya gezdik. Saray Bosna’yı (1862-1887) yılına kadar (Avusturya-Macaristan İmparatorluğu) yönetmiş. Bu yerde bulunan Müslümanlar Elektriği kabul etmemişler, nedeni ise (günah) diye.

Saray Bosna içinden (3) nehir geçmektedir. İç savaşta (11.000) kişi ölmüş. Saray Bosna’yı toplu halde gezdik. Geziye katılanlar rehberimiz ile birlikte toplu halde gezdik. Saray Bosna içinde gezerken çeşitli hediyeler aldık. Saray Bosna’da tarihi camileri, tarihi eserleri, çarşı meydanını, bakanlıkları ve kültür saraylarını gezdik.

Değerli okurlar; Balkanlarda en çok konuşulan dil (Türkçe’dir.)  en fazla (Makedonya Cumhuriyeti ve Bosna Hersek Cumhuriyetidir.) Vahabiler (Sudiler) Saray Bosna’ya CAMİ yaptırmışlar (MİLANÇA) nehri üzerinden geçtik. Bosna-Hersek Cumhuriyeti (10) Kanton’dan oluşmaktadır. Bosna-Hersek Cumhuriyetin’de de askerlik yoktur. Paralı askerlik vardır. Yoğoslavya Cumhuriyeti (1943) yılında kurulmuş olup, (7) Cumhuriyetten oluşmuş bir federatif Cumhuriyettir. Bu Cumhuriyetler (1990) yıllarca (7) parça ya ayrılarak birer cumhuriyet olmuşlardır. Yoğoslavya’da ayrılan bu (7) cumhuriyetin hiçbirinde Askeri kuruluşlar, Ordu yoktur. Bu ülkeler güvenliklerini kendilerine bağlı Emniyet güçleri tarafından sağlanmaktadır.

Saray Bosna şehir turunu yaparken, Rehberimiz bizlere (TRANVAYLARI) gösterdi. Şu anda şehir içi kullandıkları (TRANVAYLARI) Türkiye’den KONYA BELEDİYESİ yapmıştır. Bunu bşze rehberimiz anlattı. Tramvayları Konya Belediyesi, Saray Bosna’ya hediye olarak vermiş. Saray Bosna’nın binalarının çoğunluğu Macaristan tarafından yapılmıştır.

Şu anda Saray Bosna’da tekkeler mevcuttur. Anadolu’dan gitme (Bektaşiler) vardır. Bosna Hersek’ten yola çıkıp Sırbistan’a giderken (ŞERBET KÖPRÜSÜ) üzerinden geçtik. Bu köprüde bir Osmanlı yapısıdır. Saray Bosna’yı gezerken (MÜZE’yi) gördük. Müzeyi (Maceristan Cumhuriyeti) yaptırmıştır.

(1992) yılında son savaşta uçaklar Saray-Bosna’yı bombalamışlardır.  Kan izlerini Saray Bosnayı gezerken caddelerde gördük. Hatta hatıra olarak kan.

İsmet ARSLAN diğer köşe yazıları
 1  2  3  ›  ››
Şuan 1 sayfadasınız, toplam 3 sayfa var.
Bu kategoride 21 adet içerik var.

Bu yazıları okudunuz mu ?
Horoz İlçeler Gazetecilik Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. | 2016 - Tüm hakları Saklıdır. | Şanlısoy Web